تولید و اجرای تخصصی کفپوش بتنی و رزینی
افزودنی های بتن و محصولات پایه سیمانی

شبکه های اجتماعی
شماره تماس
پودر-سخت-کننده-کفسازی

پودر سخت کننده خشک پاش جهت کفسازی

یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای محافظت از کف های بتنی در برابر سایش و ضربه، استفاده از پودر های سخت کننده خشک پاش یا ملاتی هستند.

فهرست مطالب

موثر و مقرون به صرفه

تمامی سطوح به نوعی محل تردد انسان و خودرو هستند. سطوح در مناطق صنعتی و تجاری به صورت مداوم و اغلب سنگین محل تردد وسایل نقلیه هستند و اغلب این بستر ها و سطوح در برابر ضربه آسیب پذیرند. یکی از موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای محافظت از کف های بتنی در برابر سایش و ضربه، استفاده از پودر های سخت کننده خشک پاش یا ملاتی هستند.

پودر سخت کننده چیست؟

پودر سخت کننده خشک پاش، مخلوطی از سیمان، سنگدانه و مواد افزودنی است که به عنوان یک ترکیب خشک بر روی سطح بتن تازه اعمال می شود تا از سطح و کف در برابر سایش و ضربه محافظت و در برابر لغزش مقاومت ایجاد کند و بطور کلی، باعث بهبود دوام سطح می گردد.

پودر سخت کننده بصورت دستی یا توسط ماشین آلات روی سطح بتن تازه اعمال شده و سپس با ماله پروانه پرداخت می گردد. پودر سخت کننده خشک پاش، با کاهش نفوذپذیری سطح بتن، ایجاد گرد و غبار و همچنین نفوذ مایعات را کاهش می دهد.

بر اساس نوع سنگدانه های مورد استفاده در مخلوط خشک، پودر سخت کننده خشک پاش به سه گروه عمده طبقه بندی می شود:

  • سنگدانه های کوارتز طبیعی
  • سنگدانه های معدنی مصنوعی
  • سنگدانه های فلزی و آلیاژی

 

برای دستیابی به مقاومت مشخصی از یک نوع سنگدانه یا ترکیبی از انواع مختلف را، استفاده می شود.

پودر سخت کننده خشک پاش را می توان از یک نوع یا ترکیبی از سنگدانه ها برای دستیابی به خواص خاص از نظر عملکرد تولید کرد. عوامل متعددی مانند وضعیت تردد، دوام، زیبایی و هزینه تمام شده برای انتخاب نوع سنگدانه ها، تعیین کننده هستند.

کفسازی با پودر

چند زمینه کاربردی توصیه شده برای استفاده از سخت کننده خشک پاش

  • آشیانه های هواپیما
  • کارخانه های مونتاژ الکترونیکی
  • کارخانه های تولیدی
  • انبارها و مراکز توزیع
  • مناطق حمل و نقل و دریافت
  • تاسیسات نگهداری
  • کف های تجاری و صنعتی
  • سطوحی که در معرض ترافیک شدید یا مکرر هستند
  • امکانات ورزشی چند منظوره
  • امکانات تفریحی

فواید پودر سخت کننده خشک پاش

تمام سطوح و کف های تجاری، تولیدی و انبارها به سطح صاف و صیقلی با کیفیت بالا نیاز دارند که دوام طولانی مدت، مقاومت در برابر سایش بالا، ضد گرد و غبار، نفوذپذیری کم و ایمنی را داشته باشد. در بیشتر کاربردهای صنعتی، کفسازی به روش بتن سخت کننده بهترین قیمت و عملکرد را در مقایسه با کفسازی و یا کفپوش های متداول دیگر دارد.

ویژگی ها و مزایای اصلی ارائه شده توسط پودر سخت کننده خشک پاش عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان اجرا
  • افزایش دوام
  • افزایش ایمنی سطحی
  • گزینه های زیبایی شناختی
  • صرفه جویی در هزینه مالی
کفسازی با پودر

طبقه بندی سخت کننده خشک پاش بتن

همانطور که قبلا ذکر شد سختی پودر سخت کننده خشک پاش در 3 دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

  • سنگدانه کوارتز طبیعی
  • سنگدانه های فلزی و آلیاژی فلزی
  • سنگدانه های معدنی مصنوعی (غیر فلزی).

اجزای کل یک مخلوط سخت کننده می تواند از  100٪  یکی از این گروه ها تا ترکیبی از برخی یا همه آنها متغیر باشد. ترکیب سنگدانه ها، ویژگی های عملکردی مختلفی را فراهم می کند. نوع سنگدانه تأثیر مهمی بر ظاهر کف نهایی و ویژگی های عملکردی آن دارد، اما هیچ استاندارد بین المللی قطعی که نوع یا محتوای سنگدانه را مشخص کند وجود ندارد.

مقاومت در برابر سایش و سختی شرایط چیست؟

مقاومت در برابر سایش، توانایی سطح برای مقاومت در برابر سایش ناشی از مالش، غلتیدن، لغزش، برش و تا حدی ضربه است. مکانیسم‌های سایش پیچیده هستند و ترکیبی از اعمال نیروی های مختلف توسط اجسام گوناگون می‌تواند در بسیاری از محیط‌ها رخ دهد از جمله لاستیک‌های ماشین آلات، پالت‌ها، ترافیک پا و انواع ضربه.

مقاومت در برابر سایش به ترکیب مواد و نحوه اجرای آن بستگی داشته و همچنین سختی و چقرمگی مواد به سختی سنگدانه و ترکیب اجزای آن بستگی دارد.

ترافیک سنگین صنعتی و قرار گرفتن در معرض تردد به چیزی بیش از سایش ساینده منجر می شود. ضربه ها، تغییرات دما، نیروهای فشاری و ارتعاشات ناشی از منابع مختلف می توانند فشار سنگینی را تحمیل کنند. سختی کلی و توانایی کف برای مقاومت در برابر تنش های رایج تأثیر قابل توجهی بر عمر کف دارد.

کفسازی با پودر سخت

روش های اعمال پودر سخت کننده:

پودر سخت کننده خشک پاش به عنوان یک ترکیب خشک بر روی سطح بتن تازه اعمال می شود، و اعمال آن با استفاده از دست یا بصورت مکانیکی انجام می شود. اعمال دستی معمولاً پس از گیرش اولیه بتن انجام می شود و اعمال مکانیکی معمولاً بلافاصله پس از تسطیح بتن تازه قبل از انجام گیرش اولیه بتن انجام می پذیرد.

ضخامت نهایی یک پودر سخت کننده باید بین 2 تا 3 میلی متر باشد. میزان کاربرد لازم برای دستیابی به این امر به چگالی ظاهری پودر بستگی دارد.

میزان استفاده پودر سخت کننده خشک پاش

به دلیل محتمل بودن قابل توجه در مورد جدا شدن لایه سخت کننده و بتن، حداکثر میزان استفاده نباید از 7.5 کیلوگرم بر متر مربع بیشتر باشد.

شرایط اجرا، شرایط محیطی و اختلاط بتن با نسبت آب به سیمان کم می تواند اجرا و پرداخت را بسیار دشوار کند و باید در مراحل طراحی و ساخت بتن به دقت مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی توصیه نمی شود که پودر سخت کننده خشک پاش بیش از 5 کیلوگرم بر متر مربع، روی بتن تازه اعمال شود.

میزان استفاده از پودر سخت کننده خشک پاش بطور معمول بین 4 تا 5 کیلوگرم بر متر مربع است. میزان استفاده بالاتر نیز ممکن است ( تا  7 کیلوگرم بر متر مربع ) باشد، اما به شدت به شرایط محل اجرا، طرح اختلاط بتن و محتوای آب در بتن بستگی دارد.

ملاحظات اساسی طراحی برای پودر سخت کننده خشک پاش

برخی از شرایط محیطی و مخلوط‌های بتنی با نسبت w/c پایین می‌توانند اعمال مقدار پودر سخت کننده متوسط و زیاد را بسیار دشوار کنند و باید در مراحل ساخت بتن به دقت مورد توجه قرار گیرند. نسبت w/c  مخلوط بتنی باید حداقل 0.50 درصد باشد تا مقدار آب کافی برای هیدراتاسیون پودر سخت کننده تامین شود.

مخلوط‌ بتنی برای کف‌ها شامل حباب هوا نباشد و در ضمن نباید مقدار هوای محبوس شده اندازه‌گیری شده بیش از 3% داشته باشد (خواه از پودر سخت‌کننده خشک پاش استفاده شود یا خیر).

زمان سنجی

اعمال و اجرای پودر بتن سخت خشک پاش همزمان با عملیات تسطیح بتن تازه انجام می شود و عملیات پرداخت و آماده سازی سطح بین 8 تا 12 ساعت طول خواهد کشید. سطح پرداخت شده بعد از 24 ساعت قابل راه رفتن و می توان پس از 3 تا 7 روز بهره برداری سبک انجام داد.

توصیه هایی که باید قبل از شروع استفاده از پودر سخت کننده، به دقت بررسی شوند.

  • پودر سخت کننده خشک پاش برای استفاده بر روی بتن با اختلاط مناسب فرموله شده اند. در شرایطی مانند بادهای شدید، رطوبت یا آب کم، هوای گرم یا سرد اجرای آن توصیه نمی گردد.
  • در بتن حاوی کلرید کلسیم یا مواد افزودنی با یون های کلرید 0.05% نباید از سخت کننده خشک پاش فلزی استفاده شود.

نکات اجرای پودر سخت کننده خشک پاش

  • هنگام استفاده از سخت کننده خشک پاش، دستورالعمل های زیر رعایت نمایید:
  • محصول را روی بتن با اختلاط مناسب و بصورت مستقیم در دمای بین 16 تا 30 درجه سانتی‌گراد اجرا نمایید.
  • می بایست در زمان بتن ریزی و تسطیح آن و اعمال پودر سخت کننده خشک پاش در برابر شرایط غیرعادی، مانند آفتاب مستقیم شدید، باد شدید، رطوبت کم یا هوای سرد محافظت گردد.
  • در حالت ایده آل، دیوارها و سقف ساختمان اجرا شده باشد تا بتن در برابر خورشید و باد محافظت شود. اگر این شرایط محیا نباشد می بایست بتن را، با قرار دادن محافظ مانند مشما پلاستیکی در برابر تبخیر رطوبت محافظت کرد.