تولید و اجرای تخصصی کفپوش بتنی و رزینی
افزودنی های بتن و محصولات پایه سیمانی

شبکه های اجتماعی
شماره تماس
بتن پر مقاومت

بتن پر مقاومت ( HSC )

بتن پر مقاومت که در صنعت با نام تجاری Hsc شناخته شده است، بتنی است که با استفاده از مواد افزودنی و‌سنگدانه های معمولی تولید میشود.

فهرست مطالب

بتن مقاوم یا بتن پر مقاومت چیست؟

بتن پر مقاومت که در صنعت با نام تجاری Hsc شناخته شده است، بتنی است که با استفاده از مواد افزودنی و‌سنگدانه های معمولی تولید میشود.

همانطور که میدانید مقاومت فشاری بتن معمولی چیزی حدود ۲۱تا ۴۰ مگا پیکسل است این در صورتی است که در بتن  پر مقاومت این عدد به بالای ۴۰مگاپیکسل میرسد،

دارا بودن مقاومت فشاری بالا، همراه با کنترل کیفیت بیشتر، سبب شده است که بتن پر مقاومت، نسبت به بتن های معمولی متمایز شود.

انتخاب مصالح مصرفی

در تولید بتن مقاوم آنچه اهمیت فراوان دارد انتخاب مصالح مصرفی اعم از مواد افزودنی مانند فوق روان کننده های بتن، مواد معدنی، سنگدانه ها است، از آنجا که نحوه ی تولید این نوع بتن نسبت به بتن معمولی متفاوت است، تولید آن نیز قوانین خاصی را میطلبد که این قوانین مطابق با قوانین سازه انتخاب میشوند. از همین رو انتخاب مصالح در تولید بتن پر مقاومت نسبت به دیگر بتن ها از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

اولین  قدم در تولید این نوع بتن، انتخاب سیمانی مناسب است، سیمان مصرفی در تولید بتن پر مقاومت باید از شرایط زیر برخوردار باشد.

  1. تغیرات سیمان در مقدار CFS باید محدود شود.
  2. نرمی سیمان کمتر از ۵درصد نشود.
  3. مقدار So4 سیمان باید به ۰/۲  برسد.

انتخاب نوع سیمان

برای تولید بتن با مقاومت بالا همواره از سیمان پرتلند استفاده میشود اما سیمان پرتلند نوع ۳ انتخاب مناسبی برای تولید این نوع بتن نیست، درست است که در صورت افزایش نرمی سیمان، واکنش هیدراسیون با سرعت بالاتری انجام می پذیرد، اما نرمی بیش از حد سیمان، تقاضای آب مخلوط را افزایش میدهد، از همین رو این نوع سیمان تنها در صورتی که مقاومت بالای زود رس مورد نیاز باشد، استفاده میشود.

پس با این تفاسیر در تولید بتن با مقاومت بالا آنچه بیش از همه حائز اهمیت است نسبت آب به سیمان در این بتن ها است.

نسبت استاندارد آب به سیمانی که برای بتن مقاوم در نظر گرفته شده است به عنوان مثال برای مقاومت ۸۰ مگاپیکسلی ۲۵/ ۰ در ۵۶روز است و برای مقاومت سن ۲۸روزه،  مقدار این نسبت به ۴/ تغییر میکند.

بتن پر مقاومت

به طور کلی آنچه در تولید بتن مقاوم مهم است انتخاب سیمانی مناسب، با نسبت آب به سیمان کم و مقاومت فشاری بالا و همچنین انتخاب سنگدانه هایی با اندازه و دانه بندی مناسب است.

مزایای استفاده از بتن با مقاومت بالا

امروزه در صنایع راه و ساختمان سازی و سایر صنعت های وابسته به بتن سازی، از بتن مقاومت بالا بسیار استفاده می شود، اما تنها المان انتخاب این نوع بتن، مقاومت فشاری بالای آن نیست بلکه دیگر ویژگی های مهندسی دلیل انتخاب این بتن برای ساخت بسیاری از سازه ها شده است.

کاهش نفوذ پذیری در برابر مواد مضر، سریع بودن اجرا با کاهش حجم عملیات، ظرفیت پمپاژ بالا، بهینه سازی فضا، افزایش خواص مکانیکی، نفوذ پذیری در برابر عوامل شیمیایی، کاهش هزینه قالب و قالب بندی و… همواره  دلیل برتری  این نوع بتن نسبت به دیگر بتن ها بوده است.

کاربرد بتن مقاوم

مزیت های اقتصادی که بتن مقاومت بالا به همراه دارد سبب شده است که در بسیاری از موارد از این نوع بتن استفاده شود.

یکی از  پرکاربردترین موارد مصرف این نوع بتن، سازه های ستونی در صنایع راه و ساختمان سازی است، که در این میان تفاوتی ندارد ستون ساختمان مد نظر باشد یا پل، اولین انتخاب برای تولید این ستون ها، استفاده از بتن پر مقاومت است، علاوه بر این در موارد دیگری از جمله ساخت استادیوم، پایه ی پل ها، برج سازی، ساخت بزرگراه ها و بسیاری از موارد این چنینی استفاده از بتن با مقاومت بالا پرکاربرد میشود.

بتن پر مقاومت

اگر این مطلب را دوست داشتید به اشتراک بگذارید.

WhatsApp
Telegram
Email
Subscribe
Notify of
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات