تولید و اجرای تخصصی کفپوش بتنی و رزینی
افزودنی های بتن و محصولات پایه سیمانی

شبکه های اجتماعی
شماره تماس
بتن سخت

کفسازی بتن سخت خشک پاش

در این روش کفسازی، پودر بتن سخت خشک پاش به صورت خشک بر روی سطح بتن تازه پخش شده و بعد از گذشت مدت زمان مشخص جهت افزایش مقاومت سایشی، با دستگاه ماله پروانه، سطح پرداخت می گردد.

فهرست مطالب

کفسازی بتن سخت خشک پاش چیست؟

در کفسازی به روش بتن سخت خشک پاش، ابتدا پودر بتن سخت خشک پاش به صورت خشک بر روی سطح بتن تازه به صورت یکنواخت، به میزان ۴ تا ۵ کیلوگرم بسته به نوع کاربری و رنگ، پخش شده و توسط دستگاه مخصوص ( ماله برقی ، ماله پروانه ) پرداخت می گردد. سطح ایجاد شده در برابر سایش و ایجاد گرد و خاک مقاوم تر شده و با بهبود مقاومت در برابر سایش و کاهش نفوذپذیری سطح، طول عمر مفید سطح افزایش پیدا می کند.

جایگاه سوخت سیاح مقدم

پودر سخت کننده خشک پاش

استفاده از پودر سخت کننده سطح ( بتن سخت )، یکی از موثرترین راه ها برای محافظت از سطح و افزایش طول عمر کف بحساب می آید.

پودر سخت کننده خشک پاش مخلوطی پایه سیمانی دانه بندی شده ایست که در حین عمل آوری بتن به طور یکنواخت روی سطح آن پاشیده می شود و سپس با ماله پروانه ( ماله برقی ) سطح پرداخت می گردد، پودر سخت کننده با شیرآبه بتن ترکیب می‌شود و یک روکش بادوام، یکپارچه با بتن ایجاد می کند، که از کف بتنی محافظت می‌کند و عمر آن را افزایش می‌دهد.

سخت‌ کننده‌ های خشک پاش شامل سیمان، سنگدانه‌ها، مواد افزودنی و رنگدانه‌هایی هستند که به صورت پودر ترکیب شده‌اند و با فرمولاسیون های مختلفی متناسب با طیف وسیعی از کاربردها تولید می شود.

انواع پودر سخت کننده

بر اساس نوع سنگدانه های مورد استفاده در پودر سخت کننده ، این محصول به سه گروه عمده طبقه بندی می شود:

  • سنگدانه های کوارتز طبیعی
  • سنگدانه های معدنی، مصنوعی
  • سنگدانه های فلزی و آلیاژی

اجزای پودر سخت کننده می تواند به طور کل، از یک نوع سنگدانه تا ترکیبی از انواع سنگدانه ها متغیر باشد. ترکیب و نوع سنگدانه ها، تأثیر مهمی بر ظاهر کف نهایی و ویژگیهای عملکردی آن دارد، اما هیچ استاندارد بین المللی که نوع یا محتوای سنگدانه ها را مشخص کند وجود ندارد.

تصمیم برای تعیین یک نوع پودر سخت کننده به عوامل مختلفی از جمله نوع کاربری، دوام، زیبایی و هزینه بستگی دارد.

استاندارد و روش آزمون

روش تست برای مقاومت سایشی سطوح بتنی افقی طبق استاندارد C779 ( انجمن آمریکایی آزمایش و مواد ASTM )

ASTM C779

کیفیت سطح

برای رسیدن به یک سطح سخت سایش و مقاوم در برابر خط و خش و همچنین رسیدن به کیفیت نهایی پودر سخت کننده خشک پاش، ضرورت وجود آب کافی در سطح بتن تازه است تا بتواند به طور کامل مرطوب شده، به حالت خمیری در آمده و به صورت یکپارچه بر روی سطح بتن تازه پخش شود.

فرآیند هیدراتاسیون سیمان موجود در پودر سخت کننده خشک پاش با استفاده از آب موجود بر روی سطح بتن تازه تامین می گردد که این امر اهمیت سطح بتن و کیفیت بتن را به خوبی نشان می دهد.

برخی از مزایای بتن سخت

  • محافظت بیشتر در برابر آسیب های ناشی از ضربه ، خراش و سایش
  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری کف بتنی
  • افزایش زیبایی ظاهری بستر
  • قابلیت استفاده از رنگ های مختلف
  • افزایش روشنایی فضا با انعکاس نور

مراحل اجرای بتن سخت صنعتی

1
آماده سازی بستر و اجرای بتن مگر

برای آماده سازی یک بستر مناسب باید سطحی با تراکم خاک بالای 95 درصد و شیب مناسب داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف بوسیله دوربین تراز یاب نقشه برداری، پستی و بلندی سطح موجود اندازه گیری و توسط ماشین آلات مورد نیاز تسطیح می شود و سپس بتن مگر اجراء می گردد.

آماده-سازی-بستر
2
آرماتور بندی (مسلح کردن بتن)

با توجه به نوع کاربری سطح و میزان بارهای وارده دینامیکی و استاتیکی، قطر، فاصله چشمه ها و تعداد شبکه های مورد نیاز توسط مشاور کارفرما ( مهندس محاسب ) تعیین و به مجری اعلام میگردد. از آنجایی که بتن از نظر کششی خیلی ضعیف می باشد.

آرماتور-بندی
3
کروم بندی ( شیب بندی سطح )

کروم بندی سطح بسته به میزان ریزش آب و خواسته کارفرما به صورت شیب دار یا فلت ( بدون شیب ) انجام می گیرد. در صورت شیب دار بودن سطح، توصیه می شود برای بهتر جاری شدن آب به سمت کانال یا دریچه فاضلاب شیب سطح حداقل یک درصد در نظر گرفته شود.

کروم بندی ( شیب بندی )
4
تسطیح بتن

در این مرحله بتن آماده با عیار سیمان 350 پس از اضافه نمودن الیاف و روان کننده برای بهبود خواص کششی و کارایی بتن، بر روی بستر آماده شده توسط تیم اجرایی، تسطیح می شود. در صورتی که سطح شیب دار نباشد می توان بجای استفاده از پروفیل جهت کروم بندی از ترازیاب های دوار با درصد خطای کم استفاده کرد.

تسطیح بتن
5
پخش پودر سخت کننده

پودر بتن سخت که پایه ای سیمانی دارد و از دانه بندی سخت صنعتی تشکیل شده را پس از گیرش اولیه بتن، زمانی که نفر بتواند روی سطح تردد کند بصورت خشک بر روی بستر تازه بتن پاشیده می شود. ضخامت این لایه بین 3 الی 5 میلیمتر می باشد.

کفسازی بتن سخت
6
عملیات دیسک و پرداخت سطح

پس از پخش پودر بتن سخت جهت همگن سازی آن با شیرابه بتن و تسطیح پستی و بلندی احتمالی سطح، عملیات دیسک یا همان سینی زنی در چند مرحله انجام می گیرد. سپس با تنظیم زاویه تیغه ماله پروانه بسته به مرحله تیغه زنی، سطح صیقل داده شده و در نهایت پرداخت می گردد.

7
برش بوسیله کاتر

جهت هدایت ترک های ناشی از انبساط یا انقباض بتن حداکثر تا 72 ساعت پس از بتن ریزی، سطح با توجه به ضخامت بتن طبق آیین نامه برش داده می شود. در جاهایی که وجود این برش ها منع بهداشتی داشته باشد پس از برش، درزها با مواد پلی اورتان که خاصیت ارتجاعی دارد درزگیری می شود.

8
عمل آوری بتن (کیورینگ)

پس از اتمام مراحل فوق، جهت هیدراتاسیون کامل سیمان موجود در بتن، سطح نهایی با مواد کیورینگ، گونی یا لایه پلاستیک پوشانده می شود. عمل آوری درست بتن در طول عمر مفید سطح، تاثیر فراوانی دارد. جهت بدست آوردن نتیجه مطلوب، حداقل 7 روز سطح بتن با یکی از روش های ذکر شده باید مرطوب نگه داشته شود.

کیورینگ بتن

مزایای استفاده از بتن سخت

کلیه کفهای تولیدی ها ، انبارها و محیطهای تجاری و صنعتی ، نیازمند سطحی مقاوم و با کیفیتی هستند که از لحاظ دوام در طولانی مدت، مقاومت در برابر سایش، ضد آب بودن و عدم نفوذ پذیری و ایمنی بتواند نیاز مشتری را برطرف نماید. کفسازی به روش بتن سخت با مقایسه با روش‌های جایگزین ، از لحاظ اقتصادی باصرفه است و طول عمر مناسبی نیز دارد.

از ویژگیهای کفسازی بتن سخت خشک پاش علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، مقاومت سایشی بالایی در کنار زیبایی بصری باعث عدم تولید گرد و خاک و عدم نفوذ پذیری می گردد.

ویژگی های بتن سخت

از ویژگی های کفسازی بتن سخت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، مقاومت سایشی بالایی در کنار زیبایی بصری باعث عدم تولید گرد و خاک و عدم نفوذ پذیری می گردد.

اگر این مطلب را دوست داشتید به اشتراک بگذارید.

WhatsApp
Telegram
Email
Subscribe
Notify of
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات