تولید و اجرای تخصصی کفپوش بتنی و رزینی
افزودنی های بتن و محصولات پایه سیمانی

شبکه های اجتماعی
شماره تماس
خودتراز self level

ملات خودتراز چیست ؟

ملات خود تراز یک ترکیب سیمانی اصلاح شده با پلیمر است که برای ایجاد سطوح صاف با مقاومت فشاری بالا استفاده می شود. این یک جایگزین ایده آل برای بتن معمولی است زیرا استفاده از آن آسان است و کف های ناهموار را تنها در 4-24 ساعت ترمیم می کند.

فهرست مطالب

ملات خودتراز چیست ؟

بتن ریزی در مناطق بزرگ ممکن است برای اکثر افراد آسان به نظر برسد، اما اجرای بتن کار تخصصی است و باید توسط تیم مخصوص به خود اجرا شود. اجرای بتن توسط افراد متخصص، جهت انجام کفسازی بتن به کاهش خطر احتمالی، افزایش کیفیت نهایی و کاهش هزینه های مالی کمک می کند.

با این حال برای تسطیح کف و یا ترمیم قسمتی از آن می توان از محصولی به نام ملات خودتراز استفاده نمود که علاوه بر اجرای آسان، با کیفیت بالا و کمترین هزینه قابل اجراست.

ملات خود تراز بهترین راه حل برای تعمیر کف بتنی است. ملات خود تراز برای ترمیم کف های بتنی که دارای ترک، فرورفتگی و یا ناهموار هستند بسیار عالی و یک راه مناسب برای تسطیح سطوح بدون تراز است و در عین حال ظاهری تازه به کف‌های بتنی قدیمی می‌دهد.

ملات خود تراز ( ملات خود تراز L28 )  یک مخلوط سیمانی اصلاح شده با پلیمر است که برای ایجاد سطوح صاف با مقاومت فشاری بالا استفاده می شود. برای ساخت و آماده سازی ملات خودتراز ( Selflevel ) نیازی به حجم زیادی از آب نیست و می تواند روی هر سطح غیر قابل انعطاف از جمله چوب، کاشی و سرامیک، تخته سه لا و بتنی اجرا گردد.

انواع ملات خودتراز شونده Self level mortar

دو نوع ملات خود تراز وجود دارد.

ملات خودتراز به همراه رزین اکریلیک یا وینیلی و دیگری بدون رزین.

  • ملات خودتراز اکریلیکی از اختلاط پودر خودتراز با پلیمر اکریلیک یا وینیلی مایع ساخته می شود. در ملات خود تراز اکریلیکی یا وینیلی به جای آب از رزین مایع اکریلیک یا وینیلی برای اختلاط استفاده می کند.
  • در ملات خودتراز بدون رزین فقط از آب استفاده می گردد. هر دو به صورت کیسه ای و پودر آماده بسته بندی شده توسط کارخانه تولید می گردد، البته استفاده از نوع ملات خود تراز بدون رزین بسیار ساده تر و برای مبتدیان ایده آل است.
خودتراز

کاربرد ملات خود تراز

  • استفاده در سیستم های گرمایش از کف
  • زیرسازی کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان
  • آماده سازی بستر برای انجام کاشی و یا تایل پی وی سی
  • زیرسازی مناسب برای پارکت و لمینت با کمترین اختلاف
  • اجرای بستر تراز و بدون شیب

مزایای استفاده از ملات خود لول یا خود تراز

  • کاربری آسان به دلیل روان شدن خوب و انسجام داشتن ملات
  • قابلیت پمپ با ماشین مخصوص و همچنین اجرای دستی
  • چسبندگی مناسب به بستر
  • سخت شدن و خشک شدن سریع
  • جمع شدگی کم
  • مقاومت سایشی خوب

اندازه گیری ناهمواری سطح و ترمیم آن با خودتراز

ملات خود تراز بعد از ترکیب با آب به صورت مایع غلیظ درآمده و اجرا می گردد. با استفاده از ابزار اندازه گیری مخصوص مقدار قابل اجرا شده بر روی کف اندازه گیری می شود. یک مرحله اجرای ملات خود تراز معمولاً 0.3 تا 1 سانتیمتر ضخامت دارد. محصول نهایی صاف و مسطح است و دارای مقاومت فشاری بالاتری نسبت به کف‌های بتنی سنتی است.

پس از اجرای ملات، می توان با استفاده از روکش ها، کفپوش های مخصوص و رنگ های مناسب سطح آنرا پوشش داد. ملات خود تراز به دلیل مزایای زیادی که نسبت به اجرای بتن به روش متداول دارد، در بین معماران و تیم اجرایی بتن جایگاه خاص خود را دارد البته ملات خودتراز به عنوان یک ترمیم کننده و تراز کننده سطح به کار برده می شود و بیشتر به عنوان ترمیم کننده قابل استفاده است و اجرای کفسازی اصلی با بتن و در ضخامت های مختلف صورت می پذیرد.

selflevel mortar

اجرای سریع و آسان

اجرای آسان و سریع از مزایای ملات خودتراز است و بر روی کاشی، تخته سه لا یا کف بتنی، بستری صاف و مسطح را فراهم می کند. از ملات خودتراز ( Self level ) برای تعمیر کف های کمی ناهموار استفاده می شود. ناهمواری سطح را اندازه گیری نموده، ملات را آماده نمایید و آن را روی سطح پخش کنید. و تمام

ضمنا می توان پس از خشک شدن محصول، از آن به عنوان زیرسازی انواع کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان، کفپوش های تایلی PVC ، کاشی و سرامیک، لمینت و پارکت استفاده نمود.

چه زمانی از ملات خود تراز استفاده نکنید

با وجود مزایای آن، ملات خود تراز همیشه بهترین گزینه نیست. مواردی وجود دارد که نباید از ملات خود تراز استفاده کنید.

  • بدون کمک یک متخصص آموزش دیده از بتن خود تراز استفاده نکنید. این ترکیب خیلی سریع خشک می شود و قبل از اینکه شروع به سفت شدن کند، فقط بین ده تا بیست دقیقه فرصت دارید تا ملات آماده شده رو روی سطح پخش و اجرا کنید.
  • ملات خود تراز یکی از بهترین راه حل ها به عنوان یک کفپوش مستقل یا زیرسطحی برای کفپوش داخلی است. با این حال، به عنوان یک کفپوش مستقل در فضای باز نامناسب است زیرا در شرایط سخت و فضای باز به خوبی مقاومت ندارد.
  • ملات خود تراز روی سطوح غیر افقی عملکردی ندارد و برای استفاده در دیوارهای عمودی نامناسب خواهد بود.
  • ملات خودتراز برای استفاده در جاهایی که ماشین آلات سنگین یا مواد شیمیایی قوی استفاده می شود مناسب نیست.
  • توصیه می شود استفاده از ملات خود تراز در سقف هایی که آسیب سازه ای دارند، خودداری شود. ملات خودتراز فقط سطح را اصلاح می کند و اگر کف زیرین مشکل جدی داشته باشد، مشکل دوباره رخ خواهد داد.
  • ملات خود تراز به دلیل زمان خشک شدن سریع در مناطق بزرگ نامناسب است.

 

آماده سازی بستر برای استفاده از ملات خود تراز

قبل از اجرای ملات خود تراز، از بستر که مشکل سازه ای و ساختاری نداشته باشد اطمینان حاصل کنید تا متحمل هزینه های دوباره نشوید.

در مرحله بعد، می بایست رطوبت کف مشخص شود. رطوبت در بتن طبیعی است، اما میزان رطوبت بالا، ترکیب ملات خودتراز را در معرض خطر تخریب تدریجی قرار می دهد. بنابراین، از اینکه میزان رطوبت در حد قابل قبول باشد، مطمئن شوید.

با آماده کردن بستر و پر کردن و ترمیم کردن ترک ها شروع کنید، سپس سطح را جارو بزنید تا عاری از هرگونه کثیفی و گرد و خاک باشد.

برای پر کردن شکاف های بزرگتر در کف بتنی از پرکننده و درزگیر استفاده کنید. قبل از رفتن به مرحله بعدی مطمئن شوید که تمام شکاف ها و حفره ها را پر کرده اید تا از هدر رفتن ملات تراز جلوگیری کنید.

پس از ترمیم شدن شدن تمام ترک ها و حفره ها، از یک جارو پلاستیکی با موهای نرم ( قلمو یا غلطک ) برای اعمال و پخش پرایمر به میزان مشخصی ( حدود ۲۰۰ گرم در هر مترمربع ) استفاده کنید. از فشار رو به پایین برای پخش کامل پرایمر استفاده کنید و مطمئن شوید که آن را به داخل منافذ سطح هدایت می کنید.

پرایمر-ملات-خودتراز

مقدار آب مشخص را در ظریفی ریخته و سپس پودر ملات خودتراز را به تناسب ۱ به ۵ اضافه کنید. با استفاده از همزن برقی آن را مخلوط کنید تا زمانی که به قوام مناسبی برسد ( حدود ۳ دقیقه با همزن برقی ۳۰۰ تا ۴۰۰ دور در دقیقه ). سریع کار کنید و در هر مرتبه، یک کیسه را مخلوط کنید زیرا ملات بدست آمده سریع خشک می شود.

از آنجایی که شما فقط 10-20 دقیقه فرصت دارید و در این زمان مخلوط شروع به سفت شدن می کند، می بایست با یک همکار کار کنید. یک نفر به عنوان همکار عالی است زیرا یک نفر می تواند ملات را آماده کند در حالی که دیگری آن را اجرا می کند.

پس از اجرا، اجازه دهید ملات خشک شود. ملات خود تراز معمولاً 4 تا 24 ساعت طول می کشد تا خشک شود ( با توجه به شرایط آب و هوایی )، معمولا پس از 12 ساعت باید بتوانید روی آن راه بروید. حداقل 24 ساعت ( در بهترین حالت ) باید صبر کنید تا بتوانید هر کفپوش دیگری را اجرا نمایید.

self-level-layer

خلاصه

ملات خود تراز یک ترکیب سیمانی اصلاح شده با پلیمر است که برای ایجاد سطوح صاف با مقاومت فشاری بالا استفاده می شود. این یک جایگزین ایده آل برای بتن معمولی است زیرا استفاده از آن آسان است و کف های ناهموار را تنها در 4-24 ساعت ترمیم می کند.

ملات خود تراز تنها زمانی باید استفاده شود که هیچ آسیب ساختاری بر روی کف وجود نداشته باشد و برای استفاده روی چوب، کاشی و بتن مناسب است.